Grönköpings Veckoblad nr 9 2016

Vad händer med Grönköpings hembygdsmuseum? Ska det slås ihop med museer i Skövde och Hjo? Ska delar av samlingarna förvisas till Månssonska ladan? Nej, nej, lugnar museiföreståndaren Fridolf Månsson, allt förblir vid det gamla, eftersom museet redan är helt korrekt med sin inriktning på identitetspolitik, hållbarhet, normkritik och feminism.

Stadens moderater håller för närvarande på med att vända på alla politiska stenar för att göra De nya moderaterna ännu nyare. Ska Norge återtagas?  Vilka länder ska vi förarga, och vilka ska vi hålla oss väl med? Kan moral- och etikfrågorna återtagas från KD med hjälp av tankar från Allmänna valmansförbundets tid? Se där några frågor som diskuteras i arbetsgrupper!

Övervinster i vården måste stoppas, säger stadsrådet Joel Eriksson (S). Däremot ser han inget hinder för att företag tjänar pengar på stödstrumpor, mediciner eller skolböcker, bara de inte ägnar sig åt personlig omvårdnad.

Finansiell rådgivning!
Finansiell rådgivning är en växande bransch också i Grönköping. Nästan alla av Sparbankens anställda är nu rådgivare, som utbildats vid RådgivningsAkademien. Under ledning av teaterdirektören Harry Browall har rådgivarna fått lära sig hur man med tonfall och kroppsspråk övertygar kunderna att skriva under på den streckade linjen. Även förre förrädaren Peterzohns dammsugaragentur anlitar RådgivningsAkademien.

Det planerade handels- och investeringsavtalet med Göteborg (GGIP) vållar upprörda känslor i staden. Fiskhandlare Al befarar att Grönköping kommer att översvämmas av billig makrill från Feskekörkan, medan sportreportern Glenn Ruda välkomnar alla ”goa gubbar” från Göteborg, inte minst fotbollsspelare.

Löjtnant borta i dimman!
Fältjägarecorpsens högtidlighållande av den 6 november präglades av den täta dimma som producerades av uppfinnare Östbergs nya rökmaskin. Det fingerade slaget - med Knisslinge Skarpskytteförening i motståndarens roll – fick inställas, då soldaterna inte såg varandra. Reservlöjtnant Napoleon Johnson, som föreställde hjältekonungen, försvann i dimman och återfanns först på kvällen vid Brandcorpsens stall, dit hans ädla springare, brandstoet Balder, hade sökt sig i tro att det rörde sig om en eldsvåda.

En miljöpartistisk danstillställning för att fira klimatavtalet avlöpte heller inte enligt planerna. Damerna visade sig tyvärr mindre hållbara, d.v.s. de protesterade mot hur kavaljererna höll i dem, och dansen slutade med tumult och polisingripande.

No Trump!
”No trump” ropade grundmagister Negusson vid en internationell bridgetävling på Gökmassivets konferenscenter för att klargöra för sin partner, den lomhörda fröken Sophie Liljedotter, vad ”sang” heter på engelska. De amerikanska gästerna protesterade, och man enades om att i stället säga ”zang” till dess presidentvalet i USA avgjorts, eventuellt längre, beroende på valets utgång.

En riktig pangmatch spelades på Läspe Arena mellan stadens fotbollslag GISK och gästande Knisslingepojkarna. Inkastade rökbomber, häxpipor och handgranater gjorde att matchen med avbrott varade tre timmar. Slutresultatet blev 0-0.