Grönköpings Veckoblad nr 1 2017

Nu kommer de enkla jobben! Kommunkansliet i Grönköping storsatsar och har bl.a. anställt en tjänsteman som ska gå runt och väcka alla som slumrat till på arbetsplatsen och hindra fejsbokande och porrsurfande. Uppgiften kallas ”kontorsstöt” efter mönster av den gamla kyrkstöten. En annan nyanställd ska böja alla gem som använts för att peta tänderna eller kratsa ur pipan till sin ursprungliga form. Detta har visats sig vara ett heltidsjobb!

Som så ofta drabbades Grönköpingsborna av ett olyckligt nyårsfirande. Borgmästaren fick av misstag glögg med alkohol, vilket inverkade menligt på hans nyårstal, och en kvinnlig saxofonkvartett från Läspeskolan spräckte klockan i Rådhustornet.

TV-tittarna rasar mot rikstelevisionens julkalender. Upptäcktsresanden Margrete Nordenstierna är en nidbild av kvinnan, tycker sociopsykologen Frida Pjälterud-Glad, och snickeridirektören Gårdberg menar, att det är ren kommunism att framställa leksaksfabrikanten som en hänsynslös skurk. I verkligheten skulle han ha ingått en kartell med jultomten för att hålla priserna uppe.

Falska barnbarn!
Till de negativa samhällsföreteelserna hör också att många gamla i staden har råkat ut för falska barnbarn som lurat dem på pengar. Även äkta barnbarn har hakat på, något som de falska anser vara brott mot upphovsrättslagen. De äkta barnbarnen försvarar sig med att de måste slå vakt om sitt kommande arv, så att de gamla inte gör av med pengarna på egna förströelser.

Men det finns även glädjeämnen. Årets nyårsrevy blev en succé, trots att den malätna ridån föll ned över primadonnan. Och på Gökmassivets konferenscenter kan man tillbringa en fjällvecka, visserligen utan fjäll, men med skid- och kälkåkning, och after ski under konferensvärdinnan Agneta Palmodins (27) charmanta ledning. En från Skansen inlånad kåta, jojk och kaffe med salt fullborrar den norrländska atmosfären.

Hyrda politiker?
Stadsrådet Joel Eriksson (S) lanserar en djärv idé för att besätta tomma stolar i kommunfullmäktige. Här kan bemanningsföretag göra en stor insats, särskit om man kan hyra in politiker med lämpliga kunskaper och åsikter i varje ärende. Riksdagsmannen Jonas Krökén (C) är intresserad av tanken: kan det vara någonting för riksdagen?

Grönköpingsbörsen kommer att gå mot nya höjder under 2017, spår sparbanksdirektören Vedbom. Som vanligt rekommenderas inköp av den alltid pålitliga Sparbanksaktien. De nya mynten och sedlarna är bankdirektören dock inte belåten med: enkronan ser ut som forna tiders tvåöring och 500-kronorsedeln som Monopolpengar.

Tänk negativt!
Stadsdoktor Salvén ger nya hälsotips om kaffe, choklad och soffliggande, som nyligen upptäckts vara hälsosamt. Negativa tankar är det allra senaste, men det har doktorn inte prövat ännu, eftersom det också är bra att skjuta upp saker till morgondagen.

Stadens främste fotbollsspelare Sven-Nathan ”Snathan” Grönkvist (som dock sedan länge spelar i Skövde) skall få en staty utanför Läspe Arena. Eftersom Snathan har liknat sig själv vid en Karl XII som ska erövra hela Europa, kommer statyn att krönas av en karolinerhatt.