Grönköpings Veckoblad nr 5 2016

Miljöpartiet i Grönköping skakas av avslöjandet att dess ena talrör, hemmansägaren Fridolf Månsson, umgås i synnerligen suspekta kretsar. På bilder i Veckobladets lokalupplaga syns hr Månsson som deltagare i en middag som anordnats av svineridirektören Justus Brylén på Brylunda. .

Ingen i Grönköping släpper ut så mycket animala gaser som hr Brylén, han lär äta kött fem gånger i veckan, och han umgås med militanta köttianer i föreningen Skära grisarna. Skandalen är alltså ett faktum, och hr Månssons försvar att han inte såg hr Brylén på middagen övertygar inte alla.

Hur hälsar man?
Ledaren tar upp frågan hur politiker bör hälsa på varandra och konstaterar, att

”något egentligt hälsningstvång för politiker å naturliga grunder icke kan sägas gälla vid åstötning av representant för annat parti än det egna, då man ju knappast har anledning att å minsta sätt uppmuntra en motståndare.”

Hälsandet är också föremål för månadens enkät. Fabrikör Östberg säger att han i affärskretsarna inte träffar så många kvinnor men försäkrar, att han sträcker fram handen, om han undantagsvis skulle stöta på något ”inkvoterat fruntimmer”.

Svarta brevlådor!
Frågan om grönköpingsbor har pengar på konton utomlands fortsätter att engagera sinnena. Sparbanksdirektör Jules Vedbom förklarar, att det inte alls behöver vara olagligt att placera pengar utomlands, att sådant knappast förekommer i Sparbanken, och att banken av etiska skäl aldrig skulle befatta sig med sådana transaktioner. En helt annan sak är bankens service ”Uber-Bank” där kunder – helt på eget ansvar – kan få kontakt med brevlådeföretag i Panama m.fl länder.

Sparbanken ska också sättas upp svarta brevlådor för deposition av värdepapper som skattemyndigheten bör förbli i okunnighet om. Färgen har valts så att kunderna inte av misstag ska lägga tillgångarna i de vanliga gula lådorna.

Ny polisordning fiasko!
Nyordningen inom grönköpingspolisen har misslyckats. Med ett nytt utryckningsfordon - en tandemcykel - skulle polis Bergström vid behov snabbt kunna gripa förre förrädaren Peterzohn och införpassa honom i finkan. Vid första försöket slutade det dock illa: hr Peterzohn, som satt framtill, vred styret åt fel håll och ekipaget kraschlandade i Rådhusrabatten!

Polishunden Karolina är desto nöjdare, sedan Carl Karlssons gatukök nu öppnats även för hundar – förutsatt att de har sina hussar och mattar i koppel. Eventuellt kommer en katthörna att öppnas på änkefru Pilzéns kafé.

Bomb å gång?
Ynglingen Emil Ruda misstänks för förberedelser till bombtillverkning. Bland annat har han inköpt sexton burkar honung.
 –Alla har väl hört talas om dunderhonung, kommenterar polis Bergström.

Kyrkoherde Boklund har anlitat en konsult för höja kyrksamheten. Bland konsultråden märks tipset att utmönstra omoderna psalmer: ”Var hälsad, sköna morgonstund” är ingenting för ungdomar som är ute sent om kvällarna. Predikningarna måste också bli kortare och helst rappas.

Sommartips!
Inför sommaren ger trädgårdsmästare Florin tips om hur man fräschar upp sin trädgård med skrotskulpturer och mobila stenpartier. Konferensvärdinnan Agneta Palmodin (27) bidrar med förslag på lämpliga övningar på badstranden, t.ex. att gå på händer. Viktigast är att värma upp innan man värmer upp, så att man inte är för kall då man värmer upp.

Premiären på teaterpjäsen ”Rasmus på luffen” är hotad, eftersom skådespelarna har revolterat mot teaterdirektör Browalls uppdatering. Rasmus har förvandlats till ett ensamkommande flyktingbarn, luffaren Oskar knarkar, och avklädda scener har lagts till för att locka publik.

-Jag förstår inte vad skådespelarna bråkar om, säger  hr Browall. Jag har noga studerat hur man gör på tal- & sångscenerna i Stockholm, och jag har inte gått längre än vad regissörerna gör där.