Grönköpings Veckoblad nr 4 2016

Finns Grönköpingspengar utomlands? Se där den brännande fråga som Veckobladets grävande reporter ställt till flera av stadens bemärkta invånare. Godsägare Justus Brylén på Brylunda säteri & svineri hänvisar till sin revisor och försäkrar, att i varje fall kan det inte röra sig om mer än en eller två miljoner – annars skulle han ha märkt det. Men frkn jättedamen Lola Gustafsson medger, att hon har tagit hem sina pengar från Postsparbanken i Skövde och lagt dem i madrassen.

Ordningen i Sparbanken är nu återställd. Styrelsens ordförande, den nyssnämnde hr Brylén, återinsätter sparbanksdirektör Jules Vedbom men avgår själv.

-Bamkens ägare har brustit i etik och förtjänar inte att få ha mig som ordförande. Vedbom kan ägarna gott få dras med, säger hr Brylén i en kommentar.

Managementkonsulten Åke Schwung är flitigt anlitad och applicerar sina geniala grepp på snart sagt allt i Grönköping. De högsta cheferna avkopplas från alla distraherande arbetsuppgifter, personalen organiseras i självgenererande nätverk, och själva verksamheten out-sourcas till kunder och patienter. Bankens låntagare beviljar därför sig själva krediter, patienterna skriver ut recept, och låsköpare kopierar ritningar hos F:a Låsar & Tänger för tillverkning i Kina.

Fru Unill samordnar allt!
Inom kommunen effektiviseras också arbetet genom att fru socialchefskan Wilhelmina Unill (S) fått i uppdrag att samordna det mesta. Hon får dock ingen ny titel, t.ex. stadskommandora, eftersom det skulle kunna tas illa upp av dem som hon ska samordna, förklarar stadsrådet Joel Eriksson (S).

Stadsrådet har själv wallraffat som skyddssökande flykting, men stoppades vid bron över ån av lantpolisen Fröblom. Sedan lösskägget och glasögonen avlägsnats, kunde herr Eriksson släppas igenom och pusta ut i stadsrådsresidenset.

Teknik slår fel!
Den nya tekniken har sina problem – det fick både fröken Ada A:son Susegård och uppfinnaren C.A. Östberg erfara, om än på olika sätt.

Adas sambo, kulturdoktorn Stig Berglund (som tog studenten i Hjo), hade nämligen inköpt en rakapparat, konstruerad av hr Östberg efter modell av självgående gräsklippare och dammsugare. Apparaten kom dock i nattens mörker över på fel sida i dubbelsängen, och när morgonen kom hade Ada inte ett hårstrå kvar på huvudet.

Hr Östberg själv fick problem med den uppkopplade kaffekokaren (vars algoritm inte accepterade te), den självgående bilen och det icke fungerande chipset till toaletten. Lyckligtvis hade hemlighuset på änkefru Pilzéns kafé en gammaldags hasp.

Vårens grissläpp på Brylunda svineri lockade som vanligt en stor publik. En besvikelse var det emellertid, att den berömda fargalten Kupido hade tagit tajm-out för att vara i form inför avelssäsongen.

Effektiv högskola!
Läspehögskolan leds med fast hand av linjechefen, d.v.s. rektor Ludvig Hagwald, förklarar densamme i en debattartikel.  Det råder s.k. vertikal integration mellan Läspeskolan och högskolan, så att betygskraven kan anpassas till hur många platser som ska fyllas. Rektor ser sedan till att det inte blir några onödiga flaskhalsar i flödesprocesserna på vägen till examen genom att lärarna ställer alltför stora krav.

God hjälp har herr Hagwald i högskolans styrelse av fabrikörerna Gårdberg och Östberg och stadsrådet Eriksson (S). Högskolans flärdfria arkitektur (svart betonglada) understryker också, att det helt enkelt rör sig om en fabrik för produktion av examina, och inte en plats för akademiskt flum.

Bolma eller ej?
Att antitobakskampanjer var ett aktuellt ämne redan för 60 år sedan visar månadens klipp ur gamla årgångar. Cigarrhandlare Edmunsson skyltade år 1956 följsamt med häftstift, hyllpapper och vykort i stället för ”giftpinnar”.