Grönköpings Veckoblad nr 8 2017

Ledaren gläds åt regeringens framgångsrika regerande. Att försvarsministern fick sitta kvar var välbetänkt, eftersom ett byte av landets högste försvarare skulle ha sänt felaktiga signaler inför Aurora-manövern. I värsta fall skulle kanske en amerikansk general varit tvungen att leda de svenska och allierade stridskrafterna, vilket kunde väcka tvivel om den svenska alliansfriheten.

Höstbudgeten ger också anledning till tillfredsställelse - inte minst att finansministern lyckades hitta mer pengar i kassakistorna än någon kunnat drömma om, allra minst oppositionen. Sänkta skatter och höjda bidrag är ett vinnande koncept inför valåret!

Ledarkrisen i grönköpingsmoderaterna är nu övervunnen. Sedan den förrförre ordföranden, godsägaren Herman Brylén, tackat nej och valt att stanna kvar på äldreboenden Haltero, omvaldes den avsatte ordföranden Justus Brylén.  Nu väntas tradition och förnyelse, dock inte samtidigt.

På det lokala planet har ledarna för (S), (C) och (L) kommit överens om att inte utfärda misstroendeförklaringar mot varandra under de tre kommande mandatperioderna. Om någon av herrarna kommer på vad ”outsourcing” och ”digitalisering” egentligen betyder, lovar de att informera varandra.

Bank flyttar till Molnet!
Sparbankens planerade flytt till Hjo har inställts, sedan fackordförande Lundblad hotat med att ta ut hela strejkkassan från fackets bankkonto. I stället flyttar banken vertikalt, d.v.s. till Molnet, där ju redan alla data finns.

Många grupper vill bli erkända som folkrörelser för att kunna anordna lotterier på fördelaktiga villkor, t.ex. pokerspelarna. traventusiasterna och de som skruvar ihop  möbler ur platta paket från Gårdbergs snickeri.

Ynglingen Emil Ruda vill  ha 70 kr varje gång han bäddar sin säng hemma i tullvaktmästarbostaden. Han har läst, att detta är gällande marknadspris för sängbäddning. Fru Ruda oroar sig för hushållsekonomin m.h.t att hon har åtta barn i sängbäddande ålder, och fler kan det bli i framtiden.

Flaggstång ingen konst!
Den krökta flaggstången utanför Rådhuset var inget konstverk, vilket kulturdoktor Stig Berglund trodde. Målarmästare Nöjman skulle måla om flaggstången och tog bort den gamla färgen med en blåslampa, varvid plasten blev mjuk och böjde sig. Frågan är nu, om stången ska stå kvar i denna form eller bytas ut.

Grönköpings kulturnämnd under ordförandeskap av kulturdoktor Berglund har delat ut pengar, varvid bl.a. hans farbror, bildhuggaren Fidias Berglund, och hans sambo, hemkonsulenten Ada A:son Susegård, har fått stipendier. Berglund avvisar alla misstankar om jäv och förklarar, att det är naturligt att alla i kulturlivet känner varandra.

Pastor dejtar!
Pastorsadjunkten Amadeus Aftongård deltar i Grönköpingstelevisionens populära dejtingprogram ”Tro och hopp i säng”. Hittills har han haft en träff med bikiniklädda Carola Jigebring och en med konditoriinnehaverskan Engla Sjödin, men det har inte tänt riktigt. Han vill ha en öm hustru som kan stärka hans kragar och vara värdinna vid kyrkkaffet.

Ett nytt grepp i  idrottsklubben GISK är att ungdomar kan slippa hockeyträningen, och föräldrarna kan slippa skjutsa till träningen och sälja varmkorv till arbetskamraterna. Det kostar flera tusen kronor, men det tycker många att det är värt.