Grönköpings Veckoblad nr 7 2016

Fru socialchefskan Wilhelmina Unill har upptäckt, att de sociala myndigheterna inte har några aktuella uppgifter om Grönköpingsbornas toalettvanor. Hur ofta och varför går de? Gör de då både det ena och det andra? Hur ska man kunna planera tillgång till vatten och toarullar om man inte vet det?

-Det går ju icke an i en välfärdsstat att någon medborgare är förstoppad, eller i motsatt fall mer lösaktig, utan att myndigheterna vet om det, fastslår fru Unill, som nu startar en stor undersökning.

Sensommarens traditionella Gökdalsvecka var som vanligt en succé, och nästan alla politiker visade sig vara goda lokalpatrioter och slå vakt om grönköpingska värderingar och kärnvärden. Ledaren för Grönköpingsdemokraterna (GD), Wotan von Peiland, betonade dock, att det var GD som hade varit först med den grönköpingska socialpatriotismen, inte M eller S. Förre förrädaren Hildor Peterzohn (V) väckte uppmärksamhet med sitt förslag om rabatt på systembolaget för alla pensionärer.

Gröxit & Knixit!
Efter lokal folkomröstning lämnar Grönköping Västra Götalandsregionen och söker i stället en union med Norge; olja och skaldjur lockar! Borgmästare Mårten Sjökvist reser inom kort till Oslo för att träffa kung Harald.

Men Knisslinge vill i stället bryta sig ur Grönköpings kommun och stanna kvar i regionen.

-Vi vill göra Knisslinge stort igen, säger separatistledaren och hönsavlaren Jönsson, som dock hoppas, att han som vanligt får sälja sina höns på Stora torget i Grönköping.

Bikinipolis!
Lantpolis Fröblom råkade i somras illa ut vid patrullering av Bergska plagen. När han skulle gripa en bikiniklädd dam för en misstänkt stöld, visade det sig att hon var polis från Hjo och innehavare av svart bälte i judo. Hr Fröblom hamnade på marken, fasthållen i ett järngrepp, medan båda parter ropade: Håll dig lugn – jag är polis!

Lärarbristen i Läspeskolan har lösts genom att grundrektor Hagwalds gamle lärare Ivar Chrounschioe åter inträder i tjänst. Hallands floder, tyska prepositioner och de mindre profeterna ur Gamla testamentet ska nu inpräntas i eleverna.

På Hälso- & sjukstugan har dr A.T. Salvén tröttnat på stafettläkare och inför i stället stafettpatienter. Varannan vecka skickas alla patienter till Hjo, och varannan vecka kommer de sjuka i Hjo till Grönköping. Den sedvanliga veckolånga kompensationsledigheten för dr Salvén och hans kollega i Hjo påverkas inte av arrangemanget.

Klantfysik!
Grundmagister Gustav Negusson, nyutnämnd professor i klantfysik vid Läspehögskolan, har lyckats harmoniera Einsteins relativitetsteori med kvantfysiken. Ett banbrytande experiment på skolgården visade dels att skolgården var krökt, dels att en kula kunde befinna sig i två olika gropar på samma gång. En sannskyldig triumf för klantfysiken!

Sociopsykologen Frida Pjälterud-Glad menar dock, att mag. Negusson har fel. Klantfysik handlar om att få kontakt med nollpunktsfältet, och det gör man bäst genom att man kopplar sin säng med jordledningar till marken. Sedan blir man frisk och lycklig av den kärlek och smarta energi som finns i nollpunktsfältet, framhåller hon och manar alla att köpa hennes kommande bok ”Alternativ klantfysik”.

Kristna bör resa!
I en betraktelse slår kyrkoherde Hilarius Boklund fast, att det är nödvändigt för både präster och församlingens förtroendevalda att resa utomlands.

-Det blir en helt annan schwung i predikningarna, när man själv har vandrat å Jerusalems gator och badat i Döda & Röda haven, försäkrar kyrkoherden.